Geplaatst op 23-4-2021 door Ömer
Wij vinden het belangrijk om trends en ontwikkelingen in de gaten te houden en te weten wat er speelt binnen onze branche. Dit vormt de basis voor vernieuwende ideeën en concepten. De belangrijkste trends delen we graag, op deze manier bouwen we samen met jou aan een gelukkige werkomgeving.
1. ‘Het kantoor als sociaal hart van de organisatie’
De dynamiek van het hybride werken stelt andere eisen aan de inrichting. De nadruk komt veel meer te liggen op interactie. Daarnaast komt de hygiënestandaard hoger te liggen dan ooit. Ook thuis moet je ervaren voor welk bedrijf je werkt.
"Je werkomgeving is je merkomgeving."
2. Statement piece
Een statement piece op kantoor is een goede manier om de aandacht meteen naar één punt te trekken. Het zet de toon voor de ruimte en is een goede manier om een kantoor te upgraden zonder het hele pand te verbouwen. Kies voor handgemaakte duurzame plantenbakken, een moderne kleurrijke vaas of een enorme groene wand. Gecombineerd met luchtzuiverende planten ben je ook nog eens gegarandeerd van een gezond kantoor. Bij het Marokkaans Consulaat hebben wij bijvoorbeeld als Statement Piece gekozen voor een mozaïek wall, speciaal overgekomen uit Fez, Marokko.
3. Kleur van 2021
Trendkleuren zijn gebaseerd op wereldwijde trends en ontwikkelingen die ons dagelijks leven beïnvloeden en daarmee ook ons interieur. Wij kunnen ons helemaal vinden in de Flexa kleur van het jaar 2021: ‘Brave Ground’. Deze warme, natuurlijke neutrale kleur zorgt voor een rustige en huiselijke sfeer waar we juist in deze tijd zo veel behoefte aan hebben. Volgens Heleen van Gent, creatief directeur van Flexa ColorLab, willen we in deze onzekere tijd de grond onder onze voeten voelen. De betrouwbaarheid van de aarde en het heiligdom van onze huizen zijn belangrijker dan ooit. De kleur Brave Ground geeft een stevige basis om verandering te omarmen. Brave Ground is goed te combineren met andere tinten doordat het een neutrale kleur is die een solide basis biedt en andere kleuren laat stralen. Zo is deze Flexa kleur goed te combineren met donkere kleuren: ga voor gewaagd en een stoere uitstraling. Zwart meubilair matcht onzettend goed bij deze ingetogen kleur. Daarnaast gaat deze bruine kleur ook goed samen met hout. Onze tip is dan ook om houten meubelen, accessoires en planten toe te voegen aan deze stijlvolle kleur.
4. Japandi
De scandinavische stijl gecombineerd met het Japans minimalisme. Deze mix van interieurstijlen wordt ook wel Japandi genoemd. De lichtheid en frisheid van Japandi zorgen voor een opgeruimd gevoel. Gladde oppervlakken, heldere vormen, gecombineerd met zachte stoffen en lichte houtsoorten. Het minimalistische gebruik van meubilair wordt verder aangevuld met mooie groene planten, licht behang en vloerkleden. Deze elementen maken de inrichting van de (thuis)werkplek compleet en geven het een huiselijke sfeer. Japandi past bij de huidige tijdsgeest en is tegelijkertijd tijdloos, functioneel en duurzaam.
5. Duurzaamheid - Doing good together
Ook dit jaar zal duurzaamheid een belangrijke rol blijven spelen in het interieur. Door corona zijn we ons meer gaan beseffen hoe belangrijk een duurzame werkomgeving is, en hoe essentieel het is om je goed te voelen in de ruimtes waar je de meeste tijd doorbrengt. Onze fabrikanten gaan ver om te blijven onderzoeken hoe zij de productie zo duurzaam mogelijk kunnen laten verlopen op weg naar een circulaire economie. Dit innovatieproces volgen wij op de voet.
Bij Tarkett speelt het benutten van de Cradle to Cradle® eco-designfilosofie een centrale rol om over te schakelen naar een circulaire economie. Lees hier meer.
Vepa lanceerde als eerste ter wereld een collectie stoelen (de Hemp) met een kuip van een uniek biomateriaal gemaakt van hennep en hars die beide volledig biologisch, plantaardig en recyclebaar zijn. Iets dat nog niet eerder mogelijk was.
Daarnaast werken meerdere fabrikanten, waaronder Vepa en de Vorm met gerecyclede PET flessen die zij omzetten in een vilt dat gebruikt wordt voor bijvoorbeeld stoelen.
6. Maatschappelijk verantwoord inkopen
Een trend die gerelateerd is aan de inkoop van producten / diensten die onder andere te maken hebben met het interieur heeft betrekking op MVI: Maatschappelijk verantwoord inkopen Maatschappelijk verantwoord inkopen betekent dat je bij de inkoop van producten en diensten de effecten op het milieu en sociale aspecten meeweegt. Bij MVI zijn de drie P’s van People (mensen), Planet (milieu) en Profit (winst) in balans. Het wordt daarom ook wel duurzaam inkopen genoemd.
Verschillende trends laten zien hoe inkoop invloed heeft op de keten. Zo zien we steeds meer dat de inkoopfunctie innovatie stimuleert bij leveranciers en leidt tot kostenbesparing en businesskansen. Door slim in te kopen, heb je een positieve impact op mensen en milieu. Het is goed voor je imago, maakt je aantrekkelijker voor talenten en investeerders en zorgt voor een grotere afzetmarkt. Bovendien levert het producten en diensten van hoge kwaliteit op. Onze samenwerking met Bikkelz maakt het mogelijk socialer in te kopen, lees hier meer over onze werkwijze en de samenwerking met Bikkelz.