Het bedrijf Herman miller bestaat al meer dan 100 jaar en hecht een groot belang aan design, milieu, maatschappelijke dienstverlening en gezondheid/welzijn.
Herman Miller was een zakenman uit West Michigan die zijn schoonzoon, D.J. De Pree, heeft geholpen bij het kopen van de Michigan Star Furniture Company in 1923. De Pree was al in 1909 in dienst van het bedrijf, dat werd opgericht in 1905. De Pree besloot om het bedrijf naar zijn schoonvader te vernoemen.
In het jaar 1927 komt tijdens het werk een arbeider te overlijden. De Pree bezoekt zijn nabestaanden, waarbij de weduwe enkele gedichten voorleest die haar man had geschreven. De Pree is diep ontroerd en maakt een belofte om alle arbeiders te behandelen als individuen, die speciale talenten en potentieel hebben. Het verhaal van de arbeider wordt deel van de overlevering van Herman Miller.
In 1930 wordt Herman Miller net als veel andere bedrijven bedreigd met faillissement tijdens de roerige jaren van de Grote Depressie. De Pree, die zoekt naar manieren om het bedrijf te redden, ontmoet Gilbert Rohde, een ontwerper uit New York. Rohde overtuigt De Pree om de focus te verleggen van traditioneel meubilair naar producten die beter geschikt zijn voor de wijzigende behoeften en levensstijlen van Amerikanen. The Executive Office Group is in 1942 de start van Herman Miller's intrede in de markt voor kantoormeubilair.
Na hun diensttijd in de Tweede Wereldoorlog gingen Max en zijn broer Hugh voor het bedrijf werken, beiden zonen van D.J. De Pree. De drie mannen hadden duidelijke meningen over hun zaken: respect voor design, de overtuiging dat elk individu waardevol is en de belofte dat alle risico’s en winst met de medewerkers zouden worden gedeeld. Hun egalitaire overtuigingen hebben de ontwerpen van Herman Miller sterk beïnvloed. De De Prees waren niet bang om te innoveren. Max was na Hugh de laatste De Pree die de rol van CEO bekleedde. Het is mede dankzij Max De Pree dat Herman Miller toonaangevend is geworden op het gebied van managementfilosofie en design waarbij de mens centraal staat.
Vanaf 1957 verkoopt Herman Miller ook zijn producten op de Europese markt.
In 1968 vindt Robert Propst de werkplek opnieuw uit met Action Office. Begin jaren 70 werden systeemmeubelen populair, waar Herman Millers innovatieve Action Office naadloos bij aansloot.
Herman Miller introduceert in 2002 PostureFit, een belangrijke ergonomische doorbraak in zitmeubels, die is ontworpen om een gezonde houding te ondersteunen en comfort voor de onderrug significant te verbeteren. De PostureFit-technologie wordt als optie aangeboden op Herman Miller's Aeron-stoel. Een passieve versie wordt onderdeel van elke Mirra-stoel.
Tegen het midden van de twintigste eeuw was de naam Herman Miller een synoniem voor 'modern' meubilair. Door te werken met de legendarische ontwerpers George Nelson en Charles en Ray Eames, produceerde het bedrijf meubelstukken die industriële ontwerpklassiekers zouden worden. Sinds die tijd is er samengewerkt met enkele van de meest vooraanstaande ontwerpers ter wereld, waaronder Alexander Girard, Isamu Noguchi, Robert Propst, Bill Stumpf, Don Chadwick, Ayse Birsel, Studio 7.5, Yves Béhar, Doug Ball en vele andere unieke talenten. Herman Miller wordt mede dankzij hen marktleider in ergonomische stoelen.
Klassieke ontwerpen worden om een bepaalde reden klassiek - ze zijn niet alleen populair bij een breed publiek, maar ze veranderen ook de manier waarop we denken, zien en voelen. De gebogen multiplex stoelen van Eames gebruikten een nieuwe technologische aanpak om stoffering weg te kunnen laten en traditionele opvattingen over comfort om te vormen. Nelsons platformbankje vormde een basis voor veelzijdige meubels door de rol te vervullen van tafel, stoel en platform met slechts de pure noodzaak van materialen. De symmetrische houten steunen van het onderstel van de Noguchi-tafel zijn de werkelijke essentie van beeldhouwkunst dat zich vermomt als meubelstuk.
Vandaag de dag is Herman Miller, naast de klassieke meubelstukken en nieuwe ontwerpen voor thuis, een erkende innovator in hedendaagse interieurmeubels, oplossingen voor gezondheidszorgomgevingen en gerelateerde technologieën en diensten. Het is een beursgenoteerd bedrijf met het hoofdkantoor in Zeeland, Michigan, met productiefaciliteiten in de Verenigde Staten, China, Italië en het Verenigd Koninkrijk en verkoopkantoren, dealers, licentiehouders en klanten in meer dan 100 landen.
Herman Miller heeft een uniek perspectief op de werkomgeving en is van mening dat in de toekomst alles zal draaien om netwerken.
“Vergeet de hypes, modewoorden en trends. De sleutel tot het ontwerpen van een effectieve werkruimte ligt in een concept zo oud als het leven zelf: balans.”
Greg Parsons, Herman Miller’s creatief directeur voor Global Work: “We realiseerden ons dat het zinloos was om altijd de volgende trend te voorspellen, dus hebben we ons gericht op iets dat niet verandert — menselijke ervaring. We ontwerpen voor het menselijke besturingssysteem.”
Herman Miller biedt met Living Office een nieuwe soort werkomgeving, die gebaseerd is op wetenschappelijke inzichten in hoe mensen functioneren, het werk dat ze doen en het gereedschap dat ze nodig hebben om succesvol te zijn. De meest effectieve werkruimtes ondersteunen een gebalanceerde verscheidenheid van werkomgevingen die ook de geestelijke behoeftes van mensen balanceren met de vereisten van het werk dat gedaan moet worden. Het team van Herman Miller heeft tien verschillende werkopstellingen ontworpen — elk te optimaliseren voor het doel, het karakter en de activiteit — die in te zetten zijn voor het creëren van een holistische kantooromgeving.

Bekijk onze andere blogs over Herman Miller: